Denne artikel er fra før Green Power Denmark blev dannet og er udgivet af enten Dansk Energi, Dansk Solkraft eller Wind Denmark.

Artikel

Ny elforsyningslov er en barriere for hurtig elektrificering

I dag førstebehandles elforsyningsloven, der vil føre til en af de største reformer af den danske elsektor i nyere tid. Med en revideret elforsyningslov sættes rammen for elektrificeringen af samfundet, men desværre fastholder lovforslaget hensynet til et forældet net- og tarifsystem, der ikke prioriterer en nødvendig elektrificering, mener Wind Denmark.

Fredag den 6. november vil en revideret udgave af elforsyningsloven komme til førstebehandling i Folketinget. Når loven er endeligt vedtaget inden jul, vil den største ændring af lovgivningen for elsystemet i de seneste 10 år være en realitet. Med andre ord er der umådeligt meget på spil, da loven sætter rammerne for elsystemet, herunder hvordan man som aktør på elmarkedet kan og må agere. I praksis er der tale om en revidering af elforsyningsloven, der skal implementere et nyt EU el-direktiv, der har som hensigt, at fjerne barrierer for den grønne omstilling i EU’s medlemsstater.

”På tværs af Europa er man enedes om et lovgrundlag, der skal sikre mest mulig elektrificering og en markedsdrevet udvikling. Desværre har man i det danske lovforslag valgt at frasortere en lang række af de relevante elementer i EU’s lovgivning, som også i en dansk sammenhæng vil kunne sætte fart i den grønne omstilling. Som lovforslaget ser ud nu, er det tvivlsomt, om Danmark vil forblive et foregangsland for den grønne omstilling og energieffektivisering i Europa om få år,” advarer Søren Klinge, som er elmarkedschef i Wind Denmark.

Sammen med repræsentanter fra Brintbranchen og Dansk Fjernvarme har elmarkedschefen foretræde for Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget i forbindelse med udvalgets behandling af lovforslaget. Det sker tirsdag den 10. november, hvor budskabet fra Wind Denmark er klart:

”Det nuværende lovudkast er en barriere for elektrificeringen og gør den grønne omstilling langt dyrere end nødvendigt. Helt i forlængelse af EU’s el-direktiv foreslår vi, at Danmark udvider muligheden for tariflempelser for egenproducenter og borgerenergifællesskaber,” siger Søren Klinge og peger på, at det er naturligt, at man i fremtiden vil se eksempelvis vindmølleparker, der leverer strøm direkte til en brintfabrik eller datacenter uden at vindmøllerne kobles på det kollektive elnet og dermed får pålagt tariffer for elproduktionen.

Grønne initiativer bremses af høje tariffer

Elmarkedschefen nævner videre som eksempel de lokale fjernvarmeværker, der ønsker at etablere vindmøller og solceller direkte til varmeproduktion i elkedler eller i varmepumper. Denne type elforbrug vil sammen med brintproduktion blive afgørende i forhold til at erstatte de fossile brændsler med vedvarende energikilder i de kommende år.

”Desværre er disse projekter i den nuværende danske lovgivning bremset af urimeligt store krav til forbrug og produktion indenfor samme matrikel, hvilket ofte ikke kan lade sig gøre i praksis. Lovforslaget er derfor stik modsat hensigten med EU’s nye el-direktiv, da de forældede danske regler fastholdes i det fremsatte lovforslag,” siger Søren Klinge ogunderstreger, at det handler om at finde en model for en omkostningsægte tarifbetaling, hvilket den danske lovgivning ikke giver mulighed for i dag, samtidig med, at det bør være muligt at få tilladelse til at etablere egne forbindelser mellem vindmøller og nyt elforbrug, hvis det er det, der er samfundsøkonomisk bedst.

Artikel

Høje nettariffer står i vejen for et større brug af grøn strøm og dermed den vigtige elektrificering af Danmark. Wind Denmark’s...

EU’s jura er klar

Ifølge EU skal elforbrugere, der producerer deres egen vedvarende energi, kun betale tariffer, der svarer til den belastning, som de pålægger elsystemet. Det kaldes også for omkostningsægte tariffer. I Energistyrelsens høringsnotat til ændring af elforsyningsloven fastholdes det, at hensynet til det kollektive elnet er afgørende for lovgivningen i det danske tarifsystem. Energistyrelsen begrunder det med, at det kollektive elnet sikrer stabiliteten i elforbruget frem mod 2030.

”Med den aktuelle politiske debat i Danmark, er det paradoksalt, at Energistyrelsen og dermed regeringen vægter hensynet til et eksisterende elnet højere end den nødvendige elektrificering af samfundet fremover. Man vender det blinde øje til det faktum, at der er akut behov for nye tiltag, der sætter turbo på elektrificeringen af samfundet. EU’s nye el-direktiv giver mulighed for nye og grønne investeringer, men her må man bare sige, at det danske udkast til en ny elforsyningslov er langt mindre grønt end det burde være,” konstaterer Søren Klinge.

Det nuværende lovudkast er en barriere for elektrificeringen og gør den grønne omstilling langt dyrere end nødvendigt. Helt i forlængelse af EU’s el-direktiv foreslår vi, at Danmark udvider muligheden for tariflempelser for egenproducenter og borgerenergifællesskaber.
Søren Klinge, elmarkedschef, Wind Denmark

Wind Denmark arbejder for omkostningsægte tariffer

Wind Denmark vil i tæt samarbejde med øvrige organisationer åbent og aktivt spille ind med synspunkter i det fortsatte arbejde med den nye elforsyningslov, der står til at træde i kraft 1. januar 2021. Tidsplanen for udvalgsbehandling samt anden- og tredjebehandling i Folketinget er endnu ikke fastlagt.

”Vi arbejder for, at der i lovforslaget kommer til at indgå omkostningsægte tariffer, så det bliver muligt at etablere VE-projekter både igennem det kollektive net og udenom med egne direkte linjer til særlige forbrugsenheder. På dette afgørende punkt er der behov for en ændring af tarifsystemet og i lovgivningen, hvis vi ønsker at nå i mål med den grønne omstilling. Den europæiske politik er klar, og desværre vælger man fra dansk side ikke at følge den,” slutter Søren Klinge.

Artikel

DEBAT: Forslaget til en ny elforsyningslov implementerer EU-direktiv yderst mangelfuldt, skriver Wind Denmark, Brintbranchen og Dansk...

 

Emne

Nyheder direkte i din indbakke?