Denne artikel er fra før Green Power Denmark blev dannet og er udgivet af enten Dansk Energi, Dansk Solkraft eller Wind Denmark.

Pressemeddelelse

Ekstrabetaling for elnettet kan spænde ben for udbygning med vind og sol

VE-opstillere kan se frem til at skulle betale betydeligt mere for at udvikle elnettet, og det kan medføre en mindre udbygning af vind og sol fremadrettet, advarer Wind Denmark. Det illustrerer ny rapport udarbejdet af Rambøll for Wind Denmark. Den viser, at opstillere af sol og vind allerede med de gældende regler ventes at betale over 30 mia. kr. til udbygningen af elnettet frem mod 2040. Wind Denmark ønsker på den baggrund en fornyet politisk debat om bebudede ekstrabetalinger.

Det er ikke godt nyt for den grønne omstilling, at partierne bag klimaaftalen fra juni 2020 vil indføre såkaldte indfødningstariffer og tilslutningsafgifter i forbindelse med opstillingen af vedvarende energi (VE) i Danmark fra 2023. Allerede med de nuværende regler kommer opstillere af vind og sol nemlig til at levere et markant bidrag til fremtidens energisystem. Det viser ny rapport, som Rambøll har foretaget for Wind Denmark.

Omkring 80 mia. kr. skal der fra 2020 til 2040 investeres i nettilslutninger, udlandsforbindelser, energiøernes nettilslutning og transmissionsnet, konkluderer Wind Denmark baseret på rapporten fra Rambøll. Heraf vil VE-opstillere bidrage med over 30 mia. kr. til den nødvendige udbygning af transmissions- og distributionsnettet. Og det er den regning, der altså står til at stige.

”Det undrer mig meget, at vindsektoren har udsigt til en milliardregning for mere elnet, da det er i samfundets interesse at få strømmen fordelt rundt og sektoren allerede i dag, efter de eksisterende regler, forventes at betale mere end 30 mia. kr. frem mod 2040 til opgradering af elnettet. Hvis det ender som det ser ud til, frygter jeg, at interessen for at foretage VE-investeringer i Danmark daler,” advarer Jan Hylleberg, adm. direktør i Wind Denmark.

En omkostningsstigning på mindst 150 pct.

Ser man isoleret på distributionsnettet viser Rambøll-rapporten, at der frem mod 2030 samlet set skal investeres 1,7 mia. kr., svarende til 170 mio. kr. årligt i gennemsnit.

Det er endnu ikke kendt, hvor stor en udgift de nye afgifter og tariffer sammenlagt vil blive. Wind Denmark forventer dog, baseret på tal fra Energistyrelsen, at afskaffelsen af udligningsordningen alene koster vindmølleejere og VE-opstillerne mindst 300 mio. kr. om året frem mod 2030. Det svarer til en omkostningsstigning for VE-anlæg, der tilsluttes distributionsnettet, på mindst 150 pct., hvis man antager, at udgifterne til tilslutningen af VE tilkoblet distributionsnettet (DSO*) ligger på samme gennemsnitlige fordeling som i de foregående 10 år herhjemme.

”Omkostningsstigningen illustrerer, at den politiske beslutning om, at flytte den kollektive udgift for elnettet til VE-opstillerne er truffet uden blik for den regning, som VE-opstillerne allerede betaler for tilslutningen af VE. Den viden har vi nu med rapporten fra Rambøll, hvorfor det er bydende nødvendigt, at vi får en fornyet politisk drøftelse af vilkårene for udbygningen af sol og vind,” siger Jan Hylleberg.

Rambøll-rapport giver ny viden

Det er Wind Denmark’s vurdering, at rapportens analyser er ny viden, som Folketinget ikke havde til rådighed, da klimaftalen blev indgået i juni 2020. Her begrundes afskaffelsen af udligningsordningen og indførelsen af indfødningstariffen og tilslutningsafgiften med, at VE-opstillere selv skal dække de omkostninger, der påføres netselskaberne og Energinet med integrationen af VE-kapacitet i elnettet, hvor elforbruget forventes at stige fra ca. 30 TWh i dag til 55 TWh i 2030 svarende til en stigning på ca. 80 pct..

”Med de nye indfødningstariffer og tilslutningsafgifter, som Folketinget vil indføre, er der ikke tvivl om, at VE-opstillere samlet set bærer den største omkostning til opgradering af elnettet siden liberaliseringen af elmarkedet for 20 år siden. Det står utvivlsomt i vejen for de politiske ambitioner om, at VE skal klare sig på markedsvilkår. I øvrigt kan der stilles kraftigt spørgsmål ved, om det er rimeligt at lade kommercielle aktører betale for så betydelig en del af den kollektive infrastruktur, som elnettet er,” siger Jan Hylleberg og fortsætter:

”Det stigende elforbrug kalder på en plan for elektrificering her og nu, hvis vi skal nå i mål med 70 pct.-målsætningen i 2030. En klar plan for elektrificering vil f.eks. betyde, at man på forhånd ville tage mere kritisk stilling til uheldige beslutninger, såsom den aktuelle beslutning om en gasrørledning til Lolland, der kommer til at koste samfundet tæt på en mia. kr. og forlænger det fossile energiforbrug unødigt”.

Med de nye indfødningstariffer og tilslutningsafgifter, som Folketinget vil indføre, er der ikke tvivl om, at VE-opstillere samlet set bærer den største omkostning til opgradering af elnettet siden liberaliseringen af elmarkedet for 20 år siden. Det står utvivlsomt i vejen for de politiske ambitioner om, at VE skal klare sig på markedsvilkår.
Jan Hylleberg

I strid med EU-lovgivningen  

I løbet af 2021 vil reglerne for den nye indfødningstarif og tilslutningsafgift til VE-projektudviklere og vindmølleejere efter planen bliver fastlagt af Energistyrelsen med en revision af elforsyningsloven, der står til at træde i kraft i 2023.

”Vi opfordrer til, at Folketinget genovervejer de økonomiske konsekvenser af de allerede gældende regler. Opgraderingen og udbygningen af fællesskabets elnet skal forblive en fælles samfundsopgave, der finansieres af alle. Den kollektive regning, som partierne bag klimaaftalen flyttede fra Finansloven til VE-projekterne, kan ikke lovligt flyttes 1-1,” siger Jan Hylleberg.

Beslutningen om en indfødningstarif og en tilslutningsafgift bygger på en tværministeriel tarifanalyse, der udgør grundlaget for klimaaftalen. Wind Denmark har kraftigt kritiseret tarifanalysen, da det i realiteten er tvivlsomt, om det overhovedet er muligt for Danmark at indføre en indfødningstarif af betydning, som kan bidrage i væsentligt omfang til finansieringen af fremtidens elnet, og samtidig være i overensstemmelse med EU-lovgivningen.

”Der er et akut behov for, at vi får udarbejdet et nyt beslutningsgrundlag for fremtidens finansiering af elnettet. Første skridt er, at der bliver set på klimaaftalens beslutning om en ny finansiering med friske øjne. En ting er, at tarifanalysens anbefalinger er givet uden kendskab til den faktiske fordeling af omkostningerne til udbygningen af elnettet. Den er heller ikke udsat for et realitetstjek i forhold til, om det overhovedet er lovligt at indføre en grundlæggende ny finansieringsmodel. Det spørgsmål svæver stadig frit i luften,” slutter Jan Hylleberg.

Det viser Rambøll-rapporten også

  • Med de nuværende regler, uden indførelse af indfødningstariffer og tilslutningsafgifter, forventes opgraderingen og udbygningen af elnettet at medføre en omkostning på 5-7 øre/kWh af det nye forbrug i elsystemet. Denne omkostning skal fordeles på alle forbrugere og vil dermed være betydeligt mindre, estimerer Wind Denmark på baggrund af rapporten.
  • Foruden investeringer fra VE-projektudviklerne også investeres ca. 24 mia. kr. i tilslutning af energiøerne i Nordsøen og Østersøen. Her er de præcise rammer dog endnu ikke på plads.
...

 

Enhed: mia. DKK

Artikel

Afskaffelsen af udligningsordningen har skabt så stor usikkerhed om lovgivningen for nettilslutning af vind og sol, at VE-opstillerne...

*DSO (Distribution System Operators) er en beskrivelse af lokale selskaber, der driver lavspændingsnettet, mens den store statslige systemoperatører, Energinet, går under betegnelsen TSO (Transmission System Operator). Energinet har ansvaret for at drive de overordnede transmissionssystemer i Danmark inden for både el og gas. 

Emne

Nyheder direkte i din indbakke?