Denne artikel er fra før Green Power Denmark blev dannet og er udgivet af enten Dansk Energi, Dansk Solkraft eller Wind Denmark.

Artikel

Dansk industrisamarbejde vil knække koden til 100 pct. genanvendelse af vinger

En ny teknologi for nedbrydning af termohærdet kompositmaterialer skal gøre det muligt at skabe 100 pct. genanvendelige vinger på kommerciel basis. Vestas er hovedkraften bag industrisamarbejdet, som også tæller Aarhus Universitet, Teknologisk institut samt epoxyproducenten Olin.

Ca. 85-90 pct. af en vindmølle kan genanvendes, men den helt hårde nød at knække er vingerne, som består af svært nedbrydelige kompositmaterialer. Derfor vækker det nye CETEC-industrisamarbejde mellem Vestas, Olin og danske vidensinstitutioner opsigt, da de med en ny teknologi for nedbrydning af kompositmaterialer sigter mod en løsning, der gør vindmøllevinger 100 pct. genanvendelige og dermed eliminere den resterende mængde restaffald fra udtjente vindmøller. 

Proces for kemisk genanvendelse

Industrisamarbejdet, som er delvist støttet af Industrien Fond, er blevet døbt CETEC - Circular Economy for Thermosets Epoxy Composites, og som navnet antyder, så ligger fokus på termohærdet epoxy komposit.

Helt præcist vil parterne udvikle en ny teknologi for kemisk genanvendelse af kompositmaterialer, som i første trin nedbryder kompositterne til fibre og epoxy, og hernæst nedbryder epoxyen til basiskomponenter, der er meget lig råmaterialer. Dermed skabes muligheden for at genanvende materialerne til produktion af nye vinger, frem for at de udtjente vinger ender deres dage på deponi.

"I takt med at forpligtelserne til en klimaneutral fremtid øges global, er det helt afgørende at sikre, at vindindustrien udvikles på en bæredygtig vis, og det inkluderer også, at Vestas indfrier ambitionerne om at producerer affaldsfri vindmøller inden 2040. Ved at udnytte dette teknologiske gennembrud med kemisk genanvendelse af epoxyresin, vil CETEC-projektet bidrage markant til Vestas' rejse mod at indfri dette mål samt at muliggøre en fremtid, hvor deponi ikke længere er nødvendigt når vindmøllevinger nedtages," udtaler Allan Korsgaard Poulsen, som er Head of Sustainability and Advanced Materials hos Vestas Innovation and Concepts, i en pressemeddelelse.

Artikel

Et bredt konsortium ledt an af vindsektorens helt store aktører har opnået støtte fra Innovationsfonden til at igangsætte projektet...

Ingen værdiforringelse

Målet for projektet er således også at adressere "the missing link" der gør det muligt at skabe en ny kommercielt bæredygtig værdikæde for udtjente vinger, hvor kompositmaterialernes kvalitet ikke forringes i nedbrydningsprocessen.

“Den vigtigste egenskab ved kompositmaterialer er deres unikke kombination af lav vægt og høj styrke. Dette styres af den kraftige binding mellem to forskellige materialer - fibre og epoxy. Dilemmaet er, at den stærke binding samtidig er den egenskab, der gør disse materialer svære at genanvende. CETEC's nye teknologi, der kan nedbryde kompositter ved vingernes endte livscyklus, bliver derfor en gamechanger, der vil gøre det muligt for os at fastholde værdien i hver materialestrøm i nye cirkulære værdikæder," siger Simon Frølich, Teamleder og PhD hos Teknologisk Institut.

Ifølge professor Troels Skrydstrup fra Aarhus Universitet, som ligeledes deltager i projektet, tillader den kemiske proces for genanvendelse af epoxy-baserede materialer at nedbryde de meget stabile kæder af polymer til molekylære byggesten, der nemt kan bearbejdes og bruges i produktion af ny epoxy, som vil have den samme kvalitet som det originale materiale. 

"At undgå værditab i den molekylære kompleksitet på denne måde er yderst ønskværdigt for konceptet og et vigtigt skridt mod at skabe bæredygtige materialer," udtaler han.

Derfor er det også projektpartnernes forventning, at der er et betydeligt kommercielt potentiale i den nye teknologi, særligt set i lyset af den øgede regulering af affaldshåndtering, som flere lande igangsætter for at fremme bæredygtighed i produktionen. Parterne forventer tilmed at den nye teknologi, når den er fuldt udviklet, vil kunne overføres til andre industrier, fx bil- og flyindustrien, hvor termohærdet epoxy ligeledes udgør en stor del af produktionen.

Nyheder direkte i din indbakke?