Denne artikel er fra før Green Power Denmark blev dannet og er udgivet af enten Dansk Energi, Dansk Solkraft eller Wind Denmark.

Artikel

Reportage - Wind Denmark's årsmøde 2022

På Wind Denmark’s årsmøde, hvor Wind Denmark, Dansk Energi og Dansk Solkraft blev sammenlagt til Green Power Denmark, var temaerne meget passende partnerskaber og behovet for konsolidering og samarbejde i vindsektoren. Den nuværende markedsudvikling med høje energipriser, logistiske udfordringer og et stort pres på forsyningskæderne har haft konsekvenser for de både globale og danske værdikæder.

På en forårsdag på Munkebjerg Hotel i Vejle afholdte Wind Denmark for sidste gang generalforsamling, efterfulgt af årsmøde, hvor medlemmerne blev enige om en ny æra under navnet Green Power Denmark.   

På årsmødet italesatte flere oplægsholdere behovet for samarbejde, partnerskab og konsolidering, så de danske værdikæder fortsat kan være rollemodeller og frontløber i den globale vindsektor. Markedet præges af høje energipriser, der forventes at blive permanente, store logistikudfordringer, samt råvaremangel med højere priser til følge.

Markedsudvikling - hvor og hvornår ser vi ketchupeffekten? 

Steen Broust, Head of Globale Sales hos Wood Mackenzie, åbnede årsmødet med en introduktion til det nuværende marked. Det dannede udgangspunkt for en debat om udviklingen af de globale markeder, særligt inden for vind, men også med fokus på sol og Power-to-X. Derfra tog den første paneldebat afsæt og tidligt blev metaforerne, i form af harmonikasammenstød og trafikprop, et udtryk for at markederne befinder sig i en fastlåst situation.

For at blive i samme metafor var der også forventninger i panelet til, at køerne letter igen. Dorte Kamper, Vice President, Sales & Marketing, hos LM Wind Power, udtrykte sig således: 

”Trafikken løsner sig igen. Det tror vi også, det gør hos leverandørerne, men det er bare komplekst og det vi oplever i øjeblikket, er, at det komplekse er blevet synligt på grund af COVID-19 og Ruslands invasion af Ukraine. Det giver nogle følgepropper, som der først skal løsnes op for i industrien.”

Knud-Erik Andersen, CEO hos European Energy, gav også sit syn på, hvordan ketchupeffekten opleves hos dem. Han fortalte, hvordan det særligt er møller solgt for år tilbage, til billigere råmateriale priser, der er årsag til, at der lige nu er propper i flasken, der er vanskelige at trykke ud. Investeringsvillighed er dog til stede, hvilket gør European Energy fortrøstningsfulde.

Hvordan udvikler de globale værdikæder sig, og er der plads til den danske?

I den efterfølgende session blev der dykket ned i markedsudviklingens betydning for de globale og danske værdikæder. Jan Hylleberg, der under årsmødet fortsat var adm. direktør i Wind Denmark, præsenterede en industritemperaturmåling foretaget blandt medlemsvirksomheder, hvor fokus har været på hvilke ændringer, i de globale forsyningskæder, der har påvirket virksomhederne og hvordan, samt hvordan virksomhederne har tacklet udfordringerne. 

“Generelt viser analysen os, at den danske industri er fortrøstningsfuld og ser ind i et marked, der er på vej op,” udtalte Jan Hylleberg.   

Det gav Tommy Rahbek og Morten Pilgaard Rasmussen ham ret i, men de pointerede også, at efterdønninger af Covid-19 stadig mærkes i vindesektoren. Det har bl.a. manifesteret sig i et pres på værdikæderne, herunder også de danske.

“Omkostningerne på fragt og råvarer er stærkt stigende, og hvis den danske værdikæde fortsat skal have en betydning i det globale marked, er der behov for, at den danske vindindustri i et stort omfang samarbejder, indgår partnerskaber og lytter til hinanden, hvor det er muligt,” sagde Tommy Rahbek.  

Why is the Danish hub important for global stakeholders? 

Gerhard Salge, CTO hos Hitachi Energy, holdte oplæg om Danmarks betydning, som grønt foregangsland, i branchen. Flere gange satte han ord på, hvorfor landene omkring os kigger mod Danmark for inspiration til, hvordan vindenergi inkorporeres. Han afsluttede oplægget med et klart budskab til salen, der var gentagende for dagen.

”Uden partnerskab og samarbejde vil branchen ikke klare det. Det betyder konkret, at vi skal åbne op over hele værdikæden og samarbejde med åbenhed.”

Konsolidering - strategiske valg og praktiske erfaringer 

Årsmødet sluttede med oplægsholdere, der hver især delte deres erfaringer med konsolideringers strategiske valg og praktiske erfaringer. Eksempelvis fortalte Ole Teglgaard, CEO hos Resolux, hvordan han byttede sin båd til med etableringen af Resolux, som i dag er blevet opkøbt af det amerikanske investeringsfirma American Gexpro Services.

”Det havde været vanskeligt at følge vores kunder, hvis ikke vi havde gjort det. Tidligere har det været svært at skaffe finansiering, men nu har vi fået nogle penge ind bag os, som har gjort at vi har kunne tage på denne store rejse,” sluttede Ole Teglgaard.

Nyheder direkte i din indbakke?