Debat

Mere og hurtigere havvindenergi skal fremtidssikre Danmark

Det kræver en fælles indsats, hvis vi skal nå vores klimamål og fremtidssikre vores forsyningssikkerhed. Derfor er seks organisationer gået sammen i Partnerskabet for Havvind. De seks organisationer har skrevet en kronik Børsen. Læs den her.

Horns Rev 3 havvindmøllepark

Arkivfoto: Vattenfall

Af Partnerskabet for Havvind:
Claus Jensen, formand for Dansk Metal
Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i Dansk Industri
Tejs Laustsen Jensen, direktør i Brintbranchen
Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier
Kent Damsgaard, adm. direktør i Forsikring & Pension
Kristian Jensen, adm. direktør i Green Power Denmark

Hvis vi i Danmark skal nå vores ambitiøse klimamål, løsrive os fra fossil energi og fremtidssikre vores forsyningssikkerhed, skal vi sætte turbo på udbygningen af havvindmøller. Den nye SVM-regering har lagt sporene til hurtigere implementering. Men det er en kæmpe opgave, som ingen regering, virksomhed eller organisation kan klare alene. Det kræver en fælles indsats. Derfor går vi sammen i et nyt Partnerskab for Havvind, hvor vi vil løfte vores del af ansvaret for at sætte fart på Danmarks grønne omstilling.

Med Nordsøen og Østersøen ligger vi i et smørhul for den vindenergi, som hele verden efterspørger. Det potentiale skal vi udnytte til fulde. Der allerede sat nogle vigtige milepæle med Esbjerg- og Marienborgerklæringerne, der skal sikre 65 gigawatt havvind i 2030, som kan forsyne millioner af husstande med grøn strøm. Men erklæringerne kan kun blive til virkelighed, hvis hastigheden i udbygningen af havvind bliver skruet markant op.

På syv år skal vi firedoble vores havvindkapacitet i Danmark. I dag tager det ca. ni år at bygge en havvindmøllepark. Det er en massiv udfordring, at øge kapaciteten på kort tid, og det kræver en helt ny tilgang og strategi. I Partnerskabet for Havvind vil vi blandt andet gøre op med den måde, vi udbyder og etablerer havvind på. Fremover skal vi ikke udbyde én havvindmøllepark ad gangen, men i stedet udbyde de ni gigawatt havvind, der er planlagt frem mod 2030, på én gang.

Rammerne for udbud skal være på plads allerede i 2023. Det er afgørende for, at vi har tilstrækkelig med grøn strøm til at nå vores klimamål, vores vision om at blive nettoeksportør af grøn energi og vores Power-to-X-ambitioner. For i Danmark skal vi bygge videre på vores stærke kompetencer indenfor vindenergi ved at række ud efter det næste grønne erhvervseventyr: fremtidens bæredygtige brændsler til skibe, fly og lastbiler. Og vi er i hård global konkurrence.

Den mangelfulde infrastruktur spænder også ben for, at den grønne strøm kan komme ud at virke. Hvis ikke vi kan flytte store mængder strøm på tværs af lande og ud til borgernes elbiler og varmepumper og til de europæiske industricentre, så taber alle. Vi skal derfor indtænke udlandsforbindelser – herunder brintinfrastruktur – når vi bygger havvindmøllerparkerne. Det vil også mindske regionale prisforskelle på strøm i Europa og øge forsyningssikkerheden mellem landene. Og samtidig gøre os mindre afhængig af importerede fossile brændsler.

I Partnerskabet for Havvind samler vi hele værdikæden fra finansiering, serviceskibe, til produktion og distribution. På den måde sikrer vi, at dem, der har produkterne og kompetencerne, bliver koblet, og at økonomien også hænger sammen.
...

Det har taget 30 år at nå vores nuværende kapacitet på 2,3 gigawatt havvind. Meget har forandret sig i den lange periode. Havvindindustrien ser markant anderledes ud i dag, fordi vi er blevet bedre til at bygge i stor skala og udnytte energien. I Partnerskabet for Havvind samler vi hele værdikæden fra finansiering, serviceskibe, til produktion og distribution. På den måde sikrer vi, at dem, der har produkterne og kompetencerne, bliver koblet, og at økonomien også hænger sammen.

Meget kan vi gøre i samlet flok, men vores potentiale forbliver blot potentiale, hvis vi ikke handler, og politikerne ikke i tide skaber de rette rammer for de massive investeringer, som det danske erhvervsliv og danske forsikrings- og pensionsselskaber er klar til at foretage. Der er brug for forandringsparathed fra den nye SVM-regering. Fra servicehavne og -skibe til fabrikation af vindmøller og komponenter over udvikling og opstilling af havvindmølleparker til elinfrastruktur og Power-to-X.

Den massive udbygning af havvind og elinfrastruktur kræver også kloge hænder og hoveder. Manglen på kvalificeret arbejdskraft er den største udfordring for den grønne omstilling – nu og i mange år frem. Det drejer sig særligt om manglen på faglærte. Derfor er det vigtigt, at regeringen sætter massivt ind for at sikre, at vi får vendt optagelsestallene på erhvervsuddannelserne, så fremtidsudsigterne for vores unge lærlinge og skolernes økonomi stemmer overens med den udfordring vi står over for.

Lad os tage vindenergien til nye højder. Så havvind forbliver en dansk erhvervs- og eksportsucces, der skaber beskæftigelse, sørger for den nødvendige, grønne teknologiske udvikling og bidrager til hurtig realisering af målene om klimaneutralitet i 2045. Det danske vindpotentiale venter bare på at blive udnyttet, så vi kan skabe det grønne Danmark, vi drømmer om.

Bragt i Børsen 19. december

Partnerskab for Havvind: Havvindserklæringen
Pressemeddelelse

Der er brug for hurtigere udbygning af havvindenergi i Danmark, hvis vi skal nå vores ambitiøse klimamål i 2030, løsrive os fra fossil...

Emne

Nyheder direkte i din indbakke?