Denne artikel er fra før Green Power Denmark blev dannet og er udgivet af enten Dansk Energi, Dansk Solkraft eller Wind Denmark.

Artikel

Klagenævn foretager ny vægtning i vindmølleafgørelser

Noget tyder på, at vægten er drejet over imod beskyttelse af fuglearter og flagermus, når vindmøllesager afgøres i Nævnenes Hus. Fra den 4. september 2020, hvor klagenævnene modtog et notat fra Nationalt Center for Miljø og Energi ved Aarhus Universitet, er otte klagesager angående vindmølleprojekter på land imødekommet med henvisning til fugle, flagermus og bilag IV-arter. I de tre forudgående år blev alle fem behandlede sager afvist i klagenævnene.

for at nå i mål med den grønne omstilling kræver det, der opstilles flere vindmøller på land. Samtidig handler det om at finde den rette balance mellem opstilling af vindmøller og hensynet til biodiversitet, herunder hensynet til fugle og flagermus, der lever i nærheden af vindmøllerne.

Kim Stadsvold, der er seniorplanlægger i Vesthimmerland Kommune, mener, at der er sket et skred, hvor klagenævnene tidligere tog større højde for et VE-projekts samfundsmæssige betydning til i dag at vægte juraen højere. 

”Det så vi for eksempel med Thorup-Sletten, som Miljø- og fødevareklagenævnet har erklæret ulovlig, bl.a. fordi påvirkningen af to truede fuglearter ikke var belyst tilstrækkeligt. Vores biolog har ellers vurderet, at begge fuglearter flyver over vindmøllernes totalhøjde og ikke er set i Thorup-området i en lang årrække,” siger han.

Læs også: Planklagenævns behandling af Thorup-Sletten kalder på handling | Wind Denmark

Vindpark Thorup-Sletten er Danmarks største landvindmøllepark og opstillet af Eurowind Energy. Her er country manager Bo Schøler heller ikke i tvivl om, at klagenævnene i det seneste år har ændret vægtning i afgørelser i klagesager over vindmølleprojekter.

”Det på trods af, at vi mig bekendt ikke fået nye regler på området. Man kan med rette spørge, hvilke retningslinjer det præcis er, vi skal følge? Når der for eksempel skal henvises til ny viden, hvad er det så for en ny viden, der skal henvises til? Det er vanskeligt for de kommunale planlæggerne at vurdere sagerne, når det er uklart, hvad rammerne egentlig er,” siger han.

Både blå kærhøg og rørhøg ses årligt i området, men ingen af arterne er på udpegningsgrundlaget for det nærmeste fuglebeskyttelsesområde F8. Rørhøg er udpeget som ynglefugl for F13 de østlige vejler, mens blå kærhøg er udpeget som trækfugl for F13. Under fugleundersøgelserne i 2016 blev der set 11 trækkende blå kærhøg og 16 rørhøg. Vurderet ud fra Orbicon´s konsekvensrapport, så er alle rovfuglene set trækkende i en højde, der er over øverste vingespids. Det er derfor konkluderet, at der ingen risiko er for kollision med møllerne for de to arter."

- Citat Per E. Rasmussen, Biolog i Vesthimmerlands Kommune om fugleundersøgelsen ved Vindpark Thorup-Sletten i 2016.
...

Ændring efter september 2021

En opgørelse fra Wind Denmark og VidenOmVind tyder da også på, at nævnene (Planklagenævnet og Miljø- og Fødevareklagenævnet), der behandler klagesager i vindmølleafgørelser - modsat tidligere - typisk tager klagernes parti. Fra februar 2017, hvor Nævnenes Hus flytter til Viborg og til sommeren 2020, afviste klagenævnene alle fem sager, der omhandlede manglende hensyn til enten flagermus, fugle eller bilag IV-arter (særligt truede dyrearter omfattet streng beskyttelse) i vindmølleafgørelser.

Efter september 2020, hvor klagenævnene bestilte og modtog et notat fra Nationalt Center for Miljø og Energi ved Aarhus Universitet (DCE-notatet), er otte klagesager imidlertid blevet imødekommet med henvisning til førnævnte baggrund.

”Vindmølleprojekterne er enten blevet hjemvist, fået ophævet tilladelser eller forlangt restriktioner i vindmøllernes drift. I Wind Denmark undrer det os, hvorfor klagenævnene tilsyneladende pludselig foretager en ny vægtning i vindmølleafgørelser,” siger Lea Bigom Wichmand, afdelingschef i Wind Denmark.

Tallene viser en tendens

Aarhus Universitet har udarbejdet DCE-notatet om ”beskyttelse af flagermus og miljøvurderinger” på forespørgsel fra Nævnenes Hus. I en aktindsigt oplyser Miljø og Fødeklagenævnet til Wind Denmark, at ”beskyttelseshensynet til flagermus (er) anført som en del af nævnets begrundelse” i fire ud af de syv afgørelser. Ingen afgørelser begrundes med henvisning til DCE-notatet, men ”generelt kan Miljø- og Fødevareklagenævnet oplyse, at nævnets faglige vurdering i de enkelte sager bygger på en række forskellige kilder, hvori notatet af 4. september 2020 også vil kunne indgå.”

”Miljø – og Fødevareklagenævnet skriver ikke overraskende, at nævnets afgørelser ikke bygger på DCE-notatet alene, men at notatet bliver anvendt som en blandt flere kilder. Ud fra vores opgørelse kan vi dog konstatere, at tallene i sig selv viser en tendens. Det ser ud til, at afgørelser, der før blev afvist i Nævnenes Hus, nu får medhold og som minimum giver restriktioner på driften eller betyder, at VE-projekter ikke gennemføres. Hvad det præcis skyldes, må stå hen i det uvisse,” siger Lea Bigom Wichmand.

Hun mener, at klagenævnenes vindmølleafgørelser kalder på en politisk diskussion om, hvordan disse sager behandles.

VE-opstillere kan måske blive bedre til at ramme de rigtige formuleringer i VVM’en, men samtidig er det afgørende, at vi og VE-opstillerne ved, hvilken ny viden, der er værd at henvise til, hvis de vil undgå at projektet afvises i Nævnenes Hus,” fortsætter hun.

 Uacceptabel sagsbehandlingstid

Wind Denmark har tidligere kritiseret Nævnenes Hus for, at vindmølleopstillere kan blive dømt på viden, der først kommer frem efter kommunens oprindelige afgørelse, fordi klagesager tager årevis at behandle. Foruden Thorup-Sletten blev også VVM’en for Nørrekær Enge ved Limfjorden dumpet. Her var det med den begrundelse, at beskyttelsen af damflagermusen ikke var undersøgt godt nok i 2014. Det til trods for, at redegørelsen formentlig levede op til kravene i 2014.

”Jeg vil gerne understrege, at selvfølgelig skal vindmølleprojekter overholde de gældende direktiver mv., men det er samtidig afgørende, at ændringer i forvaltningsmetoder sker fra ministeriets side og ikke fra et klagenævn, fordi det vil være umuligt at navigere i,” siger Lea Wichmand Bigom.

”Forvaltningspraksis i Nævnenes Hus kræver en nøje diskussion om, hvordan vi får et klarere regelsæt i klagesager. Vi kan håbe, at nye klagesager kommer hurtigere igennem efter, der er tilført nye midler til Nævnenes Hus, så fremtidige sager ikke udsættes for dette. Det er noget af det, som vi kommer til at diskutere på Wind Denmark’s biodiversitets-konference til september,” slutter hun.

Wind Denmark og VidenOmVind inviterer efter sommerferien til et større arrangement, der sætter fokus på, hvordan vi i højere grad end i dag får hensynet til biodiversitet og opstilling af vindmøller til at spille sammen. Er det overhovedet muligt? Hvad vil det i givet fald kræve? Planen er at invitere forskere, vindmølleopstillere, vind- og naturinteresserede, kommunale planlæggere og politikere. Et nærmere program for konferencen foreligger om kort tid.

 

Otte klagersager i vindmølleafgørelser imødekommet siden 4. september  2020

Foreningen VidenOmVind har gennemgået vindmølleafgørelser i Nævnenes Hus med henvisning til manglende beskyttelse af flagermus, fugle og bilag IV-arter i perioden fra 2013 til 2021. Opgørelsen viser, at der fra 2013 til 2017 blev behandlet i syv klagesager om manglende fugle - og flagermusbeskyttelse. Heraf blev to imødekommet, mens fem blev afvist. Fra Nævnenes Hus starter i Viborg i februar til 4. september 2020 er fem klagesager behandlet om manglende fugle-og flagermusbeskyttelse. Alle fem sager blev afvist. Fra 4. september 2020, hvor Nævnenes Hus modtaget DCE-notatet til april 2021, er otte sager enten hjemvist, fået ophævet tilladelse eller forlangt restriktioner på vindmøllens drift. Der er tale om følgende sager:

  • 29. september 2020 - 3 vindmøller i Sæby i Frederikshavn Kommune (stadfæstet)

Nævnenes Hus udtaler, at kommunen havde hjemmel til at standse planlægningen for projektet alene med henvisning til fuglebeskyttelsesdirektivet. Planlægningen for projektet er stillet i bero på baggrund af forekomsterne af rød glente i området (Afgjort i Planklagenævnet).

  • 3. november 2020 - 3 vindmøller i Thyholm i Struer Kommune (afvist)

Nævnenes Hus udtaler, at kommunen ikke kan konkludere, at der ikke i området findes yngle- eller rasteområder for flagermus, eller at lokalplanen ikke vil påvirke den økologiske funktionalitet for flagermusarterne.

  • 25. november 2020 - 36 vindmøller i Nørrekær Enge i Vesthimmerland og Aalborg Kommune (afvist)

Nævnenes Hus udtaler, at Miljørapporten bygger på forkerte forudsætninger om damflagermusens måde at flyve på. Flagermusundersøgelserne utilstrækkelige i betragtning af projektområdets størrelse og placeringen er tæt på et Natura 2000-område. Nævnet ophæver kommunernes VVM-tilladelser. Sagen er hjemvist til fornyet behandling.

  • 16. december 2020 - 5 vindmøller ved Skovengen i Asaa i Brønderslev Kommune (begrænsning)

Nævnenes Hus kræver, at vindmølle nr. 4 skal lukkes ned ved lave vindhastigheder under cirka 5-6 m/s fra 15. juli til omkring den 15. oktober.

  • 17. december 2020 - 6 vindmøller ved Heimdal i Ringkøbing-Skjern Kommune (begrænsning)

Nævnenes Hus kræver, at de opstillede vindmøller skal slukkes ved lave vindhastigheder under cirka 5-6 m/sek. fra 15. juli til 15. oktober. Påbud kan bortfalde efter konkrete undersøgelser.

  • 23 december 2020 – 6 vindmøller ved Midtjyske Motorvej i Ikast-Brande Kommune (begrænsning)

Nævnenes Hus kræver, at de opstillede vindmøller skal slukkes ved lave vindhastigheder under cirka 5-6 m/sek. fra 15. juli til 15. oktober. Påbud kan bortfalde efter konkrete undersøgelser.

  • 9. marts 2021 – 18 vindmøller ved Thorup Sletten i Vesthimmerland og Jammerbugt Kommune (ophævet)

Nævnenes Hus finder ikke, at kommunernes vurdering af planernes påvirkning af Natura 2000-område nr. N16 er i overensstemmelse med habitatreglerne. Planklagenævnet ophæver miljørapport, kommuneplantillæg og lokalplan.

  • 22. januar 2021 – 6 vindmøller ved Handest Hede i Mariagerfjord Kommune (begrænset) 

Nævnenes Hus giver tillæg til miljøkrav stillet af kommunen i forbindelse med opstilling. Tillægget indebærer, at det oprindelige krav om møllestop til én vindmølle om natten 15/7-15/10, hvis vinden er mindre end seks meter i sekundet ændres til at være gældende for alle seks vindmøller. VE-opstiller håber, påbud bortfalder efter konkrete undersøgelser.

...

Denne artikel bliver også bragt i Wind Denmark's medlemsmagasin Naturlig Energi, der blev udsendt til alle foreningens medlemmer torsdag den 3. juni.   

Nyheder direkte i din indbakke?