Denne artikel er fra før Green Power Denmark blev dannet og er udgivet af enten Dansk Energi, Dansk Solkraft eller Wind Denmark.

Power-to-x

Historisk storskala brintprojekt på vej i Danmark

Et partnerskab bestående af ledende danske energi- og transportvirksomheder er gået sammen om at skabe det første storskala brintprojekt på dansk jord. Et produktionsanlæg med 1,3 GW kapacitet skal efter planen udvikle bæredygtige electrofuels til fly, skibe, lastbiler og busser med strøm fra danske vindmøller.

Blot en lille uge efter regeringens ambitiøse klimaudspil med planer om energi-øer i danske farvande og en satsning på havvind og Power-to-X teknologier, er et partnerskab bestående af Ørsted, DSV Panalpina, A.P. Møller-Mærsk, SAS, Københavns Lufthavne og  DFDS nu klar til at løfte sløret for et konkret energiteknologisk projekt af historiske dimensioner.

Et storskala produktionsanlæg til brint og electrofuels med placering i Storkøbenhavn skal accelerere den grønne omstilling og lede Danmark tættere på målet om en 70 pct. reduktion af CO2-udledningen inden 2030. Det oplyser Ørsted i en pressemeddelelse. Projektet sker i samarbejde med Københavns Kommune og støttes af COWI og BCG (Boston Consulting Group). 

"Hvis verdensøkonomierne skal nå en nettoudledning på nul inden 2050, er det afgørende, at vej-, sø- og lufttransporten bliver fossilfri. Vores vision om at producere bæredygtige brændstoffer i Storkøbenhavn vil give os den nødvendige opskalering til industriel skala, som skal til for at reducere omkostningerne til produktion af vedvarende brændstoffer så meget, at de kan konkurrere med fossile brændstoffer. Med de rette politiske rammer på plads vil dette projekt kunne være et afgørende skridt fremad for produktionen af bæredygtige brændstoffer i Danmark, hvilket vil styrke Danmarks globale førerposition inden for teknologier og forretningsmodeller, der kan sikre en bæredygtig fremtid," udtaler adm. direktør Henrik Poulsen, Ørsted.

Bæredygtige electrofuels til transportsektoren

En af de afgørende nøgler til at mindske CO2-udslippet skal findes i transportsektoren, hvor der er et åbenlyst potentiale for at skabe en grønnere og mere bæredygtig sektor gennem elektrificering. Med den banebrydende Power-to-X teknologi er det muligt at omdanne strøm fra fx vindmøller til brint, der kan lagres og omdannes til electrofuels – elektronisk brændstof – der kan erstatte og fortrænge de fossile brændsler, som i dag benyttes i transportsektoren. 

Det kræver dog stordriftsfordele, så den nye teknologi kan blive økonomisk konkurrencedygtig med fossile brændsler, og her vil det nye brintprojekt formentlig være det største af sin art i verden, når det efter planen er fuldt udbygget i 2030.

Det på sigt 1,3 GW store elektrolysatoranlæg vil kunne producere bæredygtigt brint til CO2-neutral vejtransport, bæredygtigt metanol til søtransport og bæredygtigt jetbrændstof (e-kerosin) til flytransporten. Partnerne forventer, at produktionen fra anlægget fra 2030 vil kunne reducere CO2-udledninger med 850.000 tons om året og dermed bidrage betydeligt til et grønnere dansk samfund.

Grøn strøm fra havvind bliver centralt

Elektrolysatoranlægget skal benytte vedvarende energi til produktionen af bæredygtige electrofuels, og her tiltænker projektpartnerne, at Danmarks omfattende havvindressourcer skal spille en central rolle, idet prisen på havvind er faldet markant gennem de seneste 8-10 år, og derfor gør det til en oplagt kilde at bygge produktionen på.

”Samspillet mellem vindenergi og brintteknologi rummer et massivt potentiale for den grønne omstilling, og med det her projekt viser en gruppe visionære danske virksomheder, hvordan industrien kan gå forrest og vise vejen for en endnu bedre udnyttelse af de ressourcer og kompetencer, der er til stede i Danmark. Det her projekt har potentiale til at bane vejen for helt nye højder for udnyttelsen af noget, vi i Danmark er verdensførende indenfor, nemlig vindenergien, og koble det sammen med et af vores andre centrale styrkepunkter – teknologiudvikling,” udtaler Jan Hylleberg, adm. direktør i Wind Denmark.

”Tilbage står, at vi skal sikre de rette rammer og politikker for finansiering og modning af Power-to-X teknologier, og her har Wind Denmark i samarbejde med Brintbranchen dannet PtX-Alliancen, som er et strategisk samarbejde, hvor vi i dialog med industrien og myndighederne arbejder målrettet på at sikre, at netop projekter som disse kan realiseres, så de kan understøtte Danmarks energipolitiske mål for et fossilfrit samfund. Det er vigtigt for både klimaet og konkurrenceevnen, at vi i Danmark går forrest.”

Pressemeddelelse

Organisationerne Wind Denmark og Brintbranchen har indgået et strategisk samarbejde, der skal bidrage til at udbredelsen af Power-to-X...

Projekt i tre faser

Endnu er projektet blot på tegnebrættet, og realiseringen af partnerskabets visioner kræver en nærmere forundersøgelse med involvering de relevante myndigheder, for at sikre de rette rammer og vilkår for et sådant industrielt storskalaprojekt. Partnerne håber på, at der allerede i 2021 kan træffes endelige investeringsbeslutninger, så projektet kan igangsættes.

Tidslinje for projektet

2023:
Idriftsættelse af 10 MW elektrolysator, som producerer bæredygtigt brint til busser og tunge lastbiler.

2027:
Idriftsættelse af 250 MW elektrolysatoranlæg, der trækker strøm fra den kommende Rønne Banke havmøllepark og udbygger brintproduktionen gennem opsamling af bæredygtigt CO2, så der kan fremstilles vedvarende metanol til søtransporten og e-kerosin til lufttransporten.

2030:
Anlæggets kapacitet opskaleres til 1,3 GW, hvor man forventer at produktionen bl.a. vil kunne erstatte 30% af de fossile brændsler, der benyttes i Københavns Lufthavn i dag.

Kilde: Ørsted

 

Nyheder direkte i din indbakke?